In het zuidwesten van Brazilië ligt een gigantisch natuurgebied: de Pantanal. Dit gebied staat bekend als de grootste wetlands ter wereld en is dé plek om wildlife te spotten. Het is onder andere het natuurlijke leefgebied van de jaguar! De Pantanal is verdeeld over de staten Mato Grosso en Mato Grosso do Sul. Ik koos voor het zuidelijke gedeelte en reisde af naar Campo Grande.

Brug pantanal

Flora of fauna?

De Pantanal is een gebied dat meerdere maanden per jaar compleet onder water staat. Grofweg van december tot eind maart is dat het geval. De rest van het jaar is het hier erg droog en verdwijnt het water volledig. Ik was hier in september, middenin het droge seizoen. Het droge seizoen, van juni tot en met eind oktober is de ideale tijd voor het spotten van wildlife. Ga je meer voor de flora, kies dan voor het regenseizoen.

Het eerste deel vanuit Campo Grande is verhard, maar vanaf Miranda verandert de weg in zand en stenen. Na flink wat gehobbel en het zien van kaaimannen, kwamen we na ongeveer 4 uur aan bij de lodge.

Mijn reis door de Pantanal begon in Campo Grande. Het gebied kent weinig wegen en de wegen die er zijn, zijn onverhard. Daarnaast is het meeste wildlife te spotten vanaf de rivieren. Een tour is dus de beste keus om het gebied te verkennen. Ik boekte een tour van drie dagen, twee nachten met Pantanal Discovery. Na een nachtje slapen in het Bravo City Hotel, werden we ’s ochtends om 8.30 opgepikt. We reden langs een grote supermarkt om inkopen te doen, in de Pantanal zelf vind je vrijwel niets, en gingen op weg naar de Pantanal Jungle Lodge.

Pantanal jungle lodge 1 Krokodillen pantanal

Piranha’s vissen, moeilijker dan gedacht

Eindstand piranha’s – visser:
15 – 1.

De check-in verliep soepel, de lunch was smaakvol en de kamer zag er prima uit. De netten voor de ramen gaven weg dat het hier stikt van de muggen. Niet gek, want de lodge ligt aan de Miranda rivier. We begonnen de middag met het vissen op piranha’s. Gewapend met een simpele hengel en een stukje vlees aan het haakje gingen we te werk. Binnen enkele seconden voelde ik iets bij m’n haakje. Snel de hengel opgehaald, maar geen piranha aan de haak. Wel het vlees kwijt. Zo ging het een tijdje door, totdat ik opeens wel beet had. De gids liet de scherpe tanden van het beestje zien en hielp bij het verwijderen van de piranha van het haakje. Overigens wel nadat hij de vis met een dolk rustig had laten worden.

Inmiddels begon het te schemeren en was het tijd voor een boottocht over de Miranda rivier. We waren amper vertrokken of we zagen al de eerste capibara. Een schattige kruising tussen een varken en een grote cavia. Niet veel later zagen we kaaimannen in alle soorten en maten. In het donker zie je goed hoeveel krokodillen er rondzwemmen, wanneer de gids met z’n schijnwerper over de rivier gaat. Overal en nergens zie je de ogen van de beesten oplichten. Verder zagen we vele vogels, waaronder de tuyuyu. Deze grote kraanvogel is prachtig wit met een rode hals en is het symbool van de Pantanal. Terug bij de lodge kregen we tijdens het diner de mogelijkheid om de piranha die we in de middag hadden gevangen, te eten. Gefrituurd en wel kwam het beest op het bord. Bijzonder, maar niet mijn favoriete vis.

Piranhas vissen pantanal Pantanal nachttocht

Dagsafari naar Nhecolandia

De volgende dag stond de autosafari naar Nhecolandia op het programma. Met een grote safariwagen gingen we op pad over de onverharde weg. Onderweg zagen we veel capibara’s en vogels, maar overig wildlife liet zich weinig zien. Halverwege was het tijd voor een wandeling door het bos van 2 uur. De temperatuur tikte inmiddels de 42 graden aan, dus het was flink zweten. Wel zagen we neusberen (coaïti), een grote rode ara en een krokodil die op pad was naar een poeltje. Even verderop, tijdens de lunch, zagen we een ocelot, maar verder viel de safari toch wat tegen qua dieren.

Tuyuyu pantanal capibara jungle lodge Pantanal Mato grosso do sul

Op zoek naar de jaguar in de Pantanal

De laatste ochtend in de Pantanal Jungle Lodge stond in het teken van een nieuwe tocht over de rivier, maar dit keer de andere kant op. Voor het eerst in drie dagen hadden we een gids die ook wat Engels sprak. Het eerste uur was vooral op volle snelheid varen, richting een afgelegen gebied. Opeens stopte de schipper en begon hij een schreeuwerig geluid te maken. Dat was om reuzenotters te lokken. En die waren massaal aanwezig! Indrukwekkend hoe groot deze beesten zijn.

reuzenotters jungle lodge

We voeren verder en zagen onderweg meer tuyuyu’s, bijzondere vogels en capibara’s. Ook de toekan liet zich veelvuldig zien. Na goed 2 uur keerde de schipper om en gingen we terug richting de Jungle Lodge. Tot de schipper opeens de boot stillegde en ons wees op de oever. En daar zat hij: de koning van de Pantanal, de jaguar! Wat een prachtig beest. De schipper voer een rondje om dichterbij te komen. De jaguar staarde rustig voor zich uit. Net toen we weg wilden varen, stond het beest op. Schitterende vacht, enorm groot en indrukwekkend. Missie geslaagd!

Jaguar pantanal pantanal jaguar

Nog één keer lekker lunchen

Eenmaal terug bij de lodge was het tijd voor de lunch. Wederom een goed gevuld buffet, zoals alle maaltijden prima in orde waren bij de Pantanal Jungle Lodge. Na de lunch was het tijd om de spullen in te pakken en verder te reizen naar onze tweede stop in de Pantanal: Fazenda San Francisco, nabij Miranda.

Wat moet je zeker meenemen naar de Pantanal:

• Voldoende water (zeker 2 liter per dag)
  • Snacks
  • Zonnebrand
  • Anti-muggenspul (dit koop je het best in Brazilië zelf)
  • Een pet of hoed
  • Goede wandelschoenen

Hoe kom je in de Pantanal?

Voor de zuidkant van de Pantanal is Campo Grande de toegangspoort. Deze stad is met het vliegtuig te bereiken vanuit meerdere steden in Brazilië. Je komt dan aan op Aeroporto Internacional de Campo Grande. Hoe kom je zo snel mogelijk naar Campo Grande zelf vanaf het vliegveld? Lees het artikel Transfer Campo Grande.